MOVE like an artist, TRAIN like a scientist!

Wanneer stretchen we het best en hoe kunnen we dit opbouwen?

Mobility = flexibility + strenght
— Andreo Spina

Om onze mobiliteit te verbeteren moeten we voldoende flexibel zijn en voldoende kracht hebben. Om flexibel te worden gebruikt Move Natural het principe van Loaded Progressive Stretching. Hierbij wordt er gestretched, statisch, balistisch,... met een extra gewicht (loaded). Ik vroeg aan Justin Goodhart van Wellrounded Athlete wanneer je best stretching in je training kan implementeren. Dit is zijn antwoord:

Improper alignment? 

There is no proper alignment, there is just improper preparation
— Ido Portal

Als we niet uit onze comfortzone kunnen gaan, hebben we problemen. Hoe dan ook zal ons lichaam uit zijn comfortzone worden gebracht. Dit is bijna onvermijdelijk.

Bijvoorbeeld:
-Je gaat een toertje lopen, maakt een verkeerde beweging of je landt op iets instabiel waardoor jouw enkel uit de normale positie wordt gebracht.
-Je knie maakt tijdens het sporten een vreemde beweging en wordt uit zijn normale positie gebracht. 

Deze voorbeelden kunnen blessures als gevolg hebben.

Telkens 100% perfect landen is onmogelijk. We kunnen ons lichaam wel voorbereiden op deze onverwachte situaties.
Dit is de reden waarom Move Natural heel wat oefeningen gebruikt waarbij je uit jouw comfort zone wordt gepusht, in een veilige omgeving. Maken we ons lichaam klaar om de bewegingen uit de "normale positie" of "proper aligment" te kunnen opvangen, dan kunnen we stellen dat de kans op blessures zal verminderen. Bijvoorbeeld: Bepaalde blessures vinden plaats door te landen met je knieën naar binnen of op de zijkant van de enkels. Kniepeesontsteking ontstaan door landingen met je knieën over de tenen,.. Is de kracht, of load, groter dan het lichaam kan absorberen, dan is de kans groot op blessures. Het lichaam is dan niet klaar/voorbereid om bepaalde krachten (landing) op te vangen. Door oefeningen te doen met "improper aligment" dan kunnen we de opvangcapaciteit vergroten. Het lichaam zal in staat zijn om grotere krachten te kunnen absorberen in bepaalde situaties waar het lichaam uit zijn comfortzone werd gebracht. Dit brengt een verminderde kans mee op blessures. 

 Hieronder vind je de speech van Ido Portal over "Improper alignment" en Andreo Spina die het heeft over movement en "improper alignment". 

Het is de bedoeling dat je dit opbouwt! 

"Aim for strain, not pain!"

Zoals de uitspraak van Ido laat weten, moeten we ons correct voorbereiden. Begin met een licht extra gewicht tijdens je stretching en bouw dit gradueel op. Spring niet direct op beide zijkanten van je enkels zoals in het filmpje hierboven. Start bij de basis en ga stap voor stap verder. Ons lichaam heeft de geweldige eigenschap om zich aan te passen aan omstandigheden. 

Train met Move Natural en maak kennis met oefeningen die je mobiliteit verbeteren en de kans op blessures verlagen! 

The body will become better at whatever you do, or don’t do. If you don’t move, your body will make you better at not moving
— Ido Portal
harm loontiensComment